Monday, November 1, 2010

Memoir Seorang Lelaki III

* ni koleksi note2 aku dari FB aku.. aku saje nk update kt blog sebab perancangan memang note utk blog.. so layankan je laa.. *

by Perachun Kalbu on Monday, June 28, 2010 at 10:40pm

jam : 935pm
lokasi : IMAX cc
mode : merenung..


"When you want something in life, you just gotta reach out and grab it". - Christopher McCandless


salam geng..
tadi aku baru lepas tgh cite Into The Wild @ MAX movies.. cite adaptasi dari kisah benar dan pernah dinovelkan, tentang seorang post-graduate yg mencari erti n makna sebenar kehidupan. aku bole kelas kan dia ni seorang Pagan sebab pada dia kehidupan ni la Tuhan..

"Cerita ini bermula dengan penemuan tubuh McCandless di dalam abnadoned bus di Alaska dan di ceritakan semula melalui jurnal/note perjalanannya selama dua tahun selepas lulus kuliah. McCandless meninggalkan nama aslinya di awal perjalanannya, dan menukar ke "Alexander Supertramp". Dia menghabiskan masa di Carthage, Dakota Selatan yang bekerja selama berbulan-bulan di stor gandum yang dimiliki oleh Wayne Westerberg sebelum dia dapat memeruskan hasratnya utk ke Alaska. Krakauer (penulis novel/skrip) menafsirkan McCandless berkeperibadian sangat asketis sebagai kemungkinan dipengaruhi oleh novel2 hasil tulisan Leo Tolstoy, Henry David Thoreau, dan mungkin juga penulis kegemaran McCandless, Jack London. Dia mengeksplorasi kesamaan antara pengalaman McCandless dan motivasi dan dirinya sendiri sebagai orang muda, menceritakan secara terperinci usaha sendiri untuk memanjat Devils Thumb di Alaska. Cerita ini juga menceritakan kisah beberapa pemuda lain yang menghilang ke padang gurun, seperti Everett Ruess, seorang seniman dan pengembara yang hilang di gurun Utah pada 1934 pada umur 20. Selain itu, ia menjelaskan beberapa panjang kesedihan dan kebingungan orang tua McCandless's, adik, dan teman-teman, khususnya orang tua bernama Ronald Franz yang telah menemani McCandless di Gurun Mohave dan sangat menyukainya.

McCandless dapat bertahan selama sekitar 112 hari di padang gurun Alaska, hanya makan akar dan biji-bijian, menembak berbagai jenis binatang deperti moose dan menulis jurnalnya. Meskipun ia merancang untuk berjalan hingga ke pantai, dataran kering musim panas ternyata terlalu sukar dan ia memutuskan untuk berkemah di dalam bus telantar. Pada bulan Julai, dia cuba untuk pergi, hanya untuk mencari laluan dihalang oleh sungai (tragis malang apabila terdapat raft yang menggunakan tali di seberang sungai). Pada tarikh 30 Julai McCandless menulis entri jurnal yang berbunyi, EXTREMLY WEAK. FAULT OF POT. SEED...Penulis beranggapan yang McCandless yang hanya makan tumbuhan yang dikenali sebagai ubi liar (atau kentang Eskimo), yang manis dan berkhasiat namun kemudian menjadi terlalu sukar untuk makan. Ketika ini berlaku, McCandless mungkin telah berusaha untuk memakan benih sahaja. Krakauer menunjukkan bahawa benih mengandungi alkaloid beracun, mungkin swainsonine (bahan kimia beracun di locoweed) atau yang serupa. Di samping gejala-gejala neurologi seperti kelemahan dan kehilangan koordinasi, racun penyebab kelaparan dengan menghalang metabolisme gizi dalam tubuh. Dalam filem adaptasi oleh Sean Penn pada tahun 2007 itu menunjukkan McCandless telah tersilap makan tumbuhan yang berbeza, dan dia memilih yang beracun.

Menurut penulis, seseorang sihat tubuh badan boleh makan akar tersebut dan bertahan kerana tubuh boleh menggunakan glukosa dan asid amino dari tumbuhan tersebut untuk membersihkan diri dari racun. Sejak McCandless meninggalkan makanan seperti beras, daging, dan hamya memakan tanaman liar, lemak yang tinggal dibadannya kurang dari 10% ketika dia meninggal, penulis berteori ia mungkin tidak dapat menangkis racun. Namun, ketika kentang Eskimo dari kawasan sekitar bus itu diuji di makmal dari University of Alaska Fairbanks oleh Dr Thomas Clausen, racun tidak dijumpai. Penulis telah kemudian mengubah hipotesisnya, menyatakan bahawa kemungkinan Rhizoctonia leguminicola telah menyebabkan kematian McCandless. Rhizoctonia leguminicola diketahui menyebabkan masalah pencernaan, dan mungkin telah menyebabkan kelaparan yang melampau pada McCandless. Penyebab pasti kematian pemuda terebut tetap tidak terjawap tetapi nampaknya ia hampir pasti hanya mati kelaparan, sebuah teori yang disokong oleh fakta bahawa tubuh McCandless memiliki berat sebanyak 30 kg sahaja pada saat dia dijumpai. " - ( http://en.wikipedia.org/wiki/Into_the_Wild )

cite ni dapat perhatian aku sbb mengajak aku berfikir dan menafsir apa lagi yg kurang pada diri kite dalam kehidupan sehari2an kita.. dlm kes McCandless ni dia menjadi Pagan selepas family dia berantakkan. mak bapak dia x pernah berbaik dan saling salah menyalahkan. kehidupan dia di universiti jugak menunjukkan yg dia x setuju dgn sistem.. pada dia kehidupan ni x semestinya ditentukan.. biar diri sendiri yg tentukan hala tuju hidup kita.. pengembaraan dia ke Alaska dalam mencari kebenaran satu kehidupan pada aku bukan satu yg stereotaip. brapa ramai antara kita yg sanggup tinggal kan segala yg kita ada utk hidup zuhud? mungkin x de yg sanggup kan? sedangkan kita bile kredit hp abis pon dh x tentu hala.. apatah lagi nk tinggalkan semua kesenangan.

" You are wrong if you think that the joy of life comes principally from the joy of human relationships. God's place is all around us, it is in everything and in anything we can experience. People just need to change the way they look at things". - christopher mccandless..

McCandless ingin membuktikan dgn satu tekad yg jitu dlm hati dia dia akan dpt capai walau mcmmane susah skali pon.. walau terpaksa menjadi welfare, homeless n nomad tp yg penting pada dia cite2 yg ade dalam diri dia.. apa ade pada Alaska? kenapa mesti Alaska? pada dia itu satu matlamat utk capai walaupon masih dalam benua Amerika..

kesengsaraan dia utk smpi ke tempat yg nk d tuju tu membuatkan hati aku trpikir.. kenapa og mcm dia ni, seorang Pagan, yg x de agama boleh tekadkan hati utk capai sesuatu dalam hidup tp kita ni yg beragama Islam mudah putus asa bila dicabar oleh takdir? aku bukan niat utk mengata org lain tapi aku tanya diri aku sendiri.. kenapa aku x leh usaha mcm mane dia usaha..

pada penghujung cite ni mmg la agak sedih sebab McCandless mati dn rata2 pendapat Doktor2 n Pakar2 yg jumpa mayat McCandless ni mengatakan faktor alam sekitar jadi punca kematiannya.. tp sedar x sedar punca nya hanya lah dari Allah semata2.. McCandless nyata x redha dgn keadaan nya dn terus berserah semata2 dn akhirnya membawa maut..

kadang2 cite mcm ni kurang dapat sambutan kite kerana beranggapan letih nk faham jln cite n x enjoy cite yg kene fikir2 cmni.. btol x? kadang2 cite mcm ni la yg bole bukak fikiran kita n x trlalu orthodox dgn keadaan sekeliling.. pada aku walaupon masa tayangan cite ni kt mesia dulu x dpt sambutan tp selepas aku tgk cite ni, byk bg aku kesan dlm membuat sesuatu keputusan dalam hidup aku..

so kesimpulannya.. setiap apa yg kita buat kita yg tentukan n apabila something not going well, kita jgn salah kan org lain tapi salahkan diri sendiri.. keputusan di tangan kita n kita sendiri yg menentukan masa depan kita.. semoga Allah merestui segala keputusan kita.

AMIN

"Some people feel like they don't deserve love. They walk away quietly into empty spaces, trying to close the gaps of the past". - Christopher McCandless..

No comments: